POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą „Fundacja Piosenkarnia Anny Treter” zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Annę Treter-Hnatowicz zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 26.09.2007r w Kancelarii Notarialnej Marii Kwiecińskiej-Stybel i Magdaleny Wyszyńskiej s.c. w Krakowie Rep.A.nr 15268/2007 – działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r o fundacjach ( Dz.U. z 1991r Nr 46 poz.203 z późn.zm) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest miasto Kraków.
§ 4
Właściwym Ministrem ze względu na cele Fundacji jest Minister do spraw kultury.
§ 5
1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 6
Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
§ 7
1. Fundacja może powoływać oraz przystępować do spółek i innych osób prawnych zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem.
2. Przystąpienie i powoływanie o którym mowa w ust.1 nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec zmianie cele Fundacji.
CELE FUNDACJI I FORMY DZIAŁANIA
§ 8
Celami Fundacji są:
1) wspieranie, upowszechnianie i propagowanie działalności kulturalnej, naukowej, oświatowej oraz sztuki w dziedzinie twórczości artystycznej a także inicjatyw kulturalnych społecznie użytecznych;
2) wspomaganie i promowanie młodych, utalentowanych artystów i twórców;
3) skupianie wokół idei Fundacji szerokiego lobby twórców, krytyków i miłośników sztuki, przedstawicieli sfery nauki, kultury, oświaty, edukacji oraz mediów.
§ 9
1. Fundacja realizuje swoje cele w formie działalności pożytku publicznego, prowadzonej w obszarach rozwoju świadomości kulturowej, pielęgnowania polskości, edukacji, oświaty, wychowania, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego oraz w zakresie wspierania integracji europejskiej i rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, a realizowanej poprzez następujące działania:
1) Inicjowanie i realizowanie programów i działań promocyjnych, informacyjnych, badawczych i szkoleniowych.
2) Organizowanie, promocję, finansowanie:
a) koncertów, festiwali, spotkań, konkursów, przeglądów, prezentacji,
b) przedstawień artystycznych, w szczególności baletowych,
tanecznych, musicalowych,
c) galerii artystycznych, wystaw fotograficznych, targów sztuki,
d) warsztatów artystycznych, seminariów, szkoleń, konferencji, kursów,
debat,
e) nagrań muzycznych,
f) programów i przedsięwzięć literackich,
g) publikacji na tematy związane z obszarem działalności Fundacji.
3) Przyznawanie stypendiów, nagród i innych finansowych wyróżnień dla najbardziej uzdolnionych, wybijających się młodych artystów i twórców.
4) Fundowanie instrumentów muzycznych.
5) Wspomaganie finansowe, rzeczowe, organizacyjne innych osób prawnych, fizycznych oraz placówek i instytucji działających w celach zbieżnych z celami Fundacji.
6) Zbieranie wiadomości, zdjęć i komentarzy dla środków masowego przekazu , na temat polskiej kultury i edukacji artystycznej a także problemów artystów i twórców.
2. Fundacja, realizując swoje cele, jest otwarta na współpracę z instytucjami państwowym, organizacjami społecznymi, ze szkołami i agencjami artystycznymi, teatrami, galeriami, mediami, sponsorami i darczyńcami, oraz innymi podmiotami, podejmującymi działania lub zainteresowanymi działaniami w obszarze objętym celami Fundacji.
3. Fundacja działalność pożytku publicznego określoną w ust. 1 pkt. 1), 2), 5), i 6) prowadzić może jako nieodpłatną jak i odpłatną działalność pożytku publicznego. Działalność określoną w ust. 1 pkt. 3) i 4) Fundacja prowadzi w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 10
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000,00 zł ( słownie dwa tysiące złotych) wniesiony przez Fundatora oraz środki finansowe, nieruchomości, ruchomości oraz inne aktywa nabywane przez Fundację w toku jej działania.
§ 11
Przychody Fundacji pochodzą w szczególności z:
1) dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
2) zbiórek,
3) majątku nieruchomego i ruchomego oraz praw majątkowych przekazanych Fundacji odpłatnie bądź nieodpłatnie,
4) z odsetek od wkładów na rachunkach bankowych lub utworzonych lokat,
5) działalności gospodarczej,
6) odpłatnej działalności pożytku publicznego,
7) wszelkich innych źródeł nie wymienionych w pkt. 1-6.
§ 12
Przekazane Fundacji środki finansowe bądź niefinansowe mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile przekazujący je nie postanowił inaczej.
§ 13
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 14
1. Zarząd w drodze uchwały może nadać szczególnie zasłużonym osobom fizycznym lub prawnym tytuł Honorowego Sponsora i Przyjaciela Fundacji. Tytuł ten ma charakter osobisty.
2. Zarząd może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów Fundacji.
§ 15
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 15.1
1. Fundacja prowadzi w kraju i za granicą działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest:
1) Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach ( PKD 47.89.Z ),
2) Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z ),
3) Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami ( PKD 47.99.Z ),
4) Działalność agencji reklamowych ( PKD 73.11.Z ),
3. Dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznaczy na realizację celów statutowych określonych w § 8 Statutu.
4. Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona bądź bez wyodrębnienia organizacyjnego, bądź poprzez wyodrębnione organizacyjnie „zakłady” powołane przez Zarząd.
5. Działalnością gospodarczą Fundacji kieruje jej Zarząd.
6. Z majątku i dochodów Fundacji Zarząd przeznacza środki na prowadzenie działalności gospodarczej, w miarę potrzeby i z zastrzeżeniem postanowień Statutu.
7. Na dzień 3 lutego 2009r. z majątku Fundacji wydziela się środki na prowadzenie działalności gospodarczej w kwocie 2 000 zł.
ORGANY I ORGANIZACJA FUNDACJI
§ 16
Organami Fundacji są:
1. Rada Fundacji,
2. Zarząd Fundacji.
RADA FUNDACJI
§ 17
1. Rada Fundacji jest kolegialnym organem kontroli i nadzoru nad Zarządem Fundacji i posiada uprawnienia do przeprowadzenia kontroli działania w dowolnie wybranym momencie. Każdy członek Rady Fundacji ma prawo wglądu do całości dokumentacji Fundacji oraz żądania udzielenia wyjaśnień od poszczególnych członków Zarządu i pracowników Fundacji.
2. W skład Rady Fundacji mogą wchodzić Fundator, który podpisał akt ustanowienia Fundacji oraz inne osoby dokooptowane przez Fundatora.
3. Rada Fundacji składa się od 3 ( trzech) do 7 (siedmiu) osób i wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza i Członków Rady Fundacji.
4. Kadencja Rady Fundacji jest nieograniczona w czasie.
5. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje z chwilą rezygnacji bądź śmierci, a także na skutek choroby, ułomności, utraty sił powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji, a także w wypadku odwołania ze składu Rady Fundacji uchwałą Rady Fundacji.
6. Członkami Rady Fundacji nie mogą być osoby
1) będące członkami Zarządu Fundacji ani pozostające z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
2) skazane prawomocnym wyrokiem sądu na karę pozbawienia praw publicznych lub za przestępstwo z winy umyślnej.
7. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Fundacji, nowi członkowie powoływani są uchwałą Rady Fundacji podjętą zwykłą większością głosów.
8. Szczegółowe zasady działania Rady Fundacji określone zostaną w regulaminie jej funkcjonowania.
§ 18
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1) zatwierdzanie głównych kierunków działania Fundacji i nadzór nad ich realizacją;
2) występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
3) opiniowanie i zatwierdzanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji;
4) wykonywanie zadań kontrolnych w stosunku do Zarządu oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd;
5) powoływanie, odwoływanie członków Zarządu oraz nadzorowanie ich pracy;
6) uchwalanie regulaminu działania Rady Fundacji i Zarządu Fundacji;
7) reprezentowanie Fundacji wobec członków Zarządu Fundacji a w szczególności zawieranie umów z członkami Zarządu oraz ustalanie ich wynagrodzeń i nagród;
8) ustanowienie organizacji wewnętrznej Fundacji;
9) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych Fundacji, sprawozdań z działalności merytorycznej Zarządu oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu;
10) podejmowanie uchwał o połączeniu Fundacji, jej likwidacji i przeznaczeniu jej majątku a także zmiany Statutu Fundacji.
§ 19
1. Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego lub na wniosek dwóch członków Rady, co najmniej raz w roku.
2. W posiedzeniach Rady Fundacji może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu Fundacji w celu składania wyjaśnień.
§ 20
1. Każdy członek Rady Fundacji ma jeden głos. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego paragrafu, w obecności co najmniej połowy składu jej członków w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego. Przy równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego lub przy jego nieobecności głos Wiceprzewodniczącego.
2. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Zarządu lub członka Zarządu lub członka Rady Fundacji, połączenia Fundacji, jej likwidacji a także zmiany statutu wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów.
3. Posiedzenia Rady Fundacji powinny być protokołowane.
§ 21
1. Do udziału w posiedzeniach Rady Fundacji mogą być zapraszane osoby i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
2. Udział osób wymienionych w pkt.1 w posiedzeniach Rady Fundacji ma charakter doradczy.
ZARZĄD FUNDACJI
§ 22
1. Zarząd Fundacji zwany dalej Zarządem składa się z 1 do 5 osób i jest powoływany na okres 2 lat.
2. Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą wygaśnięcia mandatu, odwołania bądź śmierci, a także na skutek choroby, ułomności, utraty sił powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji.
3. Odwołanie członka Zarządu przez Radę Fundacji następuje w przypadku:
1) złożenia rezygnacji,
2) podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia prawidłowe wykonywanie funkcji członka Zarządu,
3) nie pełnienie obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
4) nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
5) istotnego naruszenia postanowień Statutu Fundacji.
§ 23
1. Zarząd powoływany jest przez Radę Fundacji.
2. Zarząd ze swego grona wybiera Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza Zarządu Fundacji.
3. Prezes Zarządu a w czasie jego nieobecności Wiceprezes Zarządu, zwołuje posiedzenie Zarządu z własnej inicjatywy, na żądanie któregoś z członków Zarządu lub na żądanie Rady Fundacji.
4. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
5. Zarząd działa według regulaminu ustalonego i zatwierdzonego przez Radę Fundacji.
6. Fundator może zostać powołany do Zarządu Fundacji, o ile nie wchodzi w skład Rady Fundacji.
§ 24
Do kompetencji Zarządu w szczególności należy:
1) opracowanie wieloletnich i rocznych planów działania Fundacji,
2) planowanie i realizowanie przedsięwzięć oraz wpływów i wydatków związanych z działalnością statutową Fundacji,
3) zarządzanie majątkiem Fundacji,
4) zawieranie umów w imieniu Fundacji,
5) zatrudnianie pracowników i współpracowników Fundacji,
6) przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
7) sporządzanie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Fundacji oraz sprawozdania finansowego Fundacji oraz przedstawienie ich Radzie Fundacji, a po zatwierdzeniu przez nią, podanie ich do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez zainteresowane podmioty,
8) podanie do publicznej wiadomości sprawozdań, o których mowa w pkt.7 w przypadku gdy Rada Fundacji zwleka ponad jeden miesiąc z podjęciem uchwały o ich zatwierdzeniu bądź odrzuceniu,
9) występowanie z wnioskiem w sprawie zmian w Statucie, likwidacji Fundacji oraz połączenia,
10) podejmowanie decyzji w innych sprawach nie zastrzeżonych statutem dla Rady Fundacji.
§ 25
1. Do reprezentacji Fundacji uprawniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W sprawach zaciągania zobowiązań majątkowych lub udzielania pełnomocnictw do reprezentacji Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu samodzielnie lub co najmniej dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 26
1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów z tym, że dla prawomocności uchwał Zarządu wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków w tym obecność Prezesa lub Wiceprezesa. Przy równej ilości głosów decyduje głos Prezesa a w czasie jego nieobecności głos Wiceprezesa.
2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby , nie rzadziej jednak niż raz na kwartał i są protokołowane.
ZMIANA STATUTU
§ 27
1. Decyzje w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy.
2. Cel Fundacji może być zmieniony przez zmianę Statutu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Decyzje w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji.
3. Likwidację przeprowadza Zarząd, chyba że Rada Fundacji w uchwale wyznaczy innego likwidatora, któremu w okresie likwidacji przysługują wszystkie uprawnienia Zarządu.
4. Środki majątkowe pozostałe po likwidacji przeznacza się na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach statutowych, nie działających w celach zarobkowych.
§ 29
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.